Grete Jalk 1920 -
2006
Efter eksamen fra gymnasium i moderne sprog og filosofi,
studerede hun på Design Skolen for kvinder (1940-1943) under snedkermester
Karen Margrethe Conradsen. Hun afsluttede sine studier ved Dansk Designskole i 1946, mens de fik
yderligere instruktion fra Kaare Klint på Det Kongelige Akademis
møbelskole.
Grete Jalk havde kontakt med mange møbeldesignere og deltog
i de årlige konkurrencer af Design Museet og Designskolens møbelafdeling, hvor
hun også underviste fra 1950 til 1960.
I 1953 åbnede Jalk sin egen tegnestue. Inspireret af Alvar Aalto 's lamineret bøjet-krydsfiner
møbler og Charles Eames ’s formspændte design,
begyndte hun at udvikle sine egne dristigt buede modeller.
Almen interesse i hendes utraditionelle modeller voksede kun
langsomt, selv om de var efterspurgt til udstillinger og samlinger.
I 1963 havde den engelske avis Daily Mirror lanceret en konkurrence om en stol
til en mand og en stol til en kvinde.
Trods det faktum, at Jalk vandt førsteprisen med to
forskellige laminerede lænestole, ”He stolen” og ”She stolen”, kom de aldrig
rigtig i produktion.
Hendes lektor, møbelsnedker og møbelproducent Poul Jeppesen,
havde lavet nogle prototyper, men de blev brændt i en brand, der bragte projektet
til ophør.
Lange Production startede industriel produktion af ”She”stolen
i 2008.
Side om side med disse temmelig avancerede eksperimenter, udviklede
Jalk mange simple sæt møbler til producenter, herunder et højt skrivebord og
stol, et sæt hylder i Oregon pine og en række af stole med polstrede sæder og
rygge på et stel af buet stål.
Hendes industrielt fremstillede møbler er klare, komfortable
linjer. Møblerne er designet til hurtige, ukomplicerede produktionsplaner og økonomiske
i deres brug af materialer. De blev konkurrencedygtige og øgede Danmark’s internationale ry for møbeldesign.
Virksomheder i USA og Finland har produceret nogle af hendes
linier.
De designs hun har udviklet til moderne hjem omfattede en
vægmonteret lagersystem (1961), en stue sæt med et sofabord (1962), en "
Se og Hør " enhed (1963) med rum til et home entertainment system til at
rumme en stero-system, tv, plader, bånd og højttalere.
Jalk har også designet tapeter og møbelstoffer, for eksempel
for Unika Væv , og sølvtøj for
Georg Jensen.
Jalk brugte også sine kreative talenter til at designe
udstillinger, en af de bedste eksempler er den omrejsende udstilling hun
arrangerede for Udenrigsministeriet i 1974, som blev taget
til 25 destinationer i hele verden.
Projektet bestod af en række terning-formede, bølgepapkasser
med silketrykte tekster og logoer. Udpakket, kunne boksene bruges som stande og
væg skærme. Suppleret med støtte stænger, kunne de hurtigt tjene som
udstillingsskabe og lamper.
En anden bemærkelsesværdig begivenhed var hendes: ”Designs
af Danske kvinder” udstilling i Københavns Bella Center i forbindelse med FN-konferencen
om kvinder i 1980.
Sammen med Gunnar Bratvold redigerede hun designmagasinet
Mobilia fra 1956 til 1962 og igen efter Bratvold’s død fra 1968 til 1974.
Jalk bidrog entusiastisk til litteratur om dansk møbelkunst.
Dette førte til en fire-volumen værk, som anses for at være
et af de mest omfattende indenfor sit
område.
|